Η Υλίκη καθαρίζει τον Ασωπό



Ανοίγουν οι «κάνουλες» της λίμνης Υλίκης για να τρέξει καθαρό νερό και να απορρυπανθούν χιλιάδες στρέμματα γης στην περιοχή του ποταμού Ασωπού και του κάμπου της Θήβας από τα μολυσμένα με βαρέα μέταλλα και εξασθενές χρώμιο επιφανειακά και υπόγεια ύδατα. 

Παράλληλα, παρέχεται στους κατοίκους της περιοχής νερό από την ΕΥΔΑΠ, ενώ τα απόβλητα των περισσότερων από τις 700 βιομηχανίες, που προκάλεσαν ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα στην Ευρώπη, θα καταλήγουν στην Αθήνα. 

Ωστόσο, εκφράζεται έντονη ανησυχία, αφού οι εγκαταστάσεις της πρωτεύουσας δεν έχουν τη δυνατότητα να επεξεργαστούν βιομηχανικά απόβλητα. Αυτά προβλέπονται στο σχέδιο δράσης που ετοίμασε ο απελθών αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης, το οποίο μπαίνει άμεσα σε εφαρμογή με στόχο να ολοκληρωθεί έως το 2017. 

Αναλυτικότερα, το σχέδιο προβλέπει:

*Την υδροδότηση των κατοικιών και των βιομηχανιών του δήμου Τανάγρας με νερό από τη λίμνη Υλίκη, η οποία λειτουργεί ως «ρεζέρβα» για τα αποθέματα της ΕΥΔΑΠ. Προβλέπεται δε εντός του δήμου, στον οποίο κατοικούν και εργάζονται μόνιμα πάνω από 25.000 πολίτες, η δημιουργία διυλιστηρίου. 

*Την υλοποίηση έργου καθαρισμού του υδροφόρου ορίζοντα. Μέσω ενός νέου χαλύβδινου αγωγού μήκους 5,5 χλμ. θα μεταφέρονται καθημερινά πάνω από 20.000 κ.μ. νερού. Ο αγωγός θα συνδέεται με δευτερεύοντες αγωγούς, ώστε να διαχυθεί το νερό σε έκταση άνω των 20.000 στρεμμάτων. Μέρος του νερού αυτού θα δοθεί και στους αγρότες του κάμπου της Θήβας, όπου καλλιεργούνται μεγάλες ποσότητες καρότων, κρεμμυδιών και πατατών. Για τα δύο αυτά έργα, ύψους 38 εκατ. ευρώ, έχει υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΚΑ - ΕΥΔΑΠ - δήμου Τανάγρας. 

*Ακόμη, στο σχέδιο εντάσσεται η μεταφορά των βιομηχανικών αποβλήτων της περιοχής με πιστοποιημένα από την ΕΥΔΑΠ βυτιοφόρα στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) της Μεταμόρφωσης και από εκεί στην Ψυττάλεια. Το κόστος μεταφοράς θα επιβαρύνει τις βιομηχανίες και τα βυτιοφόρα θα ελέγχονται μέσω δορυφορικού συστήματος (GPS). Εκκρεμεί η νομοθετική ρύθμιση για την πιστοποίηση των οχημάτων και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και των βιομηχανιών.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή εκφράζονται έντονοι προβληματισμοί τόσο για τη δυνατότητα του ΚΕΛ Μεταμόρφωσης να δεχτεί το πλήθος και το είδος των αποβλήτων όσο και του βιολογικού καθαρισμού της Ψυττάλειας, ο οποίος έχει δημιουργηθεί για να επεξεργάζεται αστικά απορρίμματα κι όχι βιομηχανικά απόβλητα.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (ΦΕΚ 682 Β/92 και ΦΕΚ 286 Β/12), το ΚΕΛ και το σύστημα της ΕΥΔΑΠ μπορούν να δεχτούν απόβλητα που χαρακτηρίζονται μη επικίνδυνα. 

Προσωρινή λύση 

Μιλώντας στη Realnews, o διευθυντής του Εργαστηρίου Υγειονομικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ και πρώην γενικός γραμματέας Υδάτων Ανδρέας Ανδρεαδάκης αναφέρει ότι «ένας βιολογικός καθαρισμός δεν μπορεί να δεχτεί τοξικά απόβλητα, τα οποία σίγουρα θα έρθουν στη Μεταμόρφωση», και τονίζει ότι χρειάζεται «προσοχή και έλεγχο των ποσοτήτων και των ειδών των αποβλήτων προκειμένου να μη δούμε τα απόβλητα του Ασωπού στο Φάληρο». 

Ιδιαίτερη προσοχή συστήνει και η επικεφαλής του Παρατηρητήριου Πολιτών CISD και τέως ειδική επιθεωρήτρια Περιβάλλοντος Μαργαρίτα Καραβασίλη, η οποία ζητεί αυστηρούς ελέγχους, αν και επισημαίνει ότι για τα δεδομένα της χώρας και την ανυπαρξία οριστικών μέτρων «είναι τουλάχιστον μια λύση που αποτρέπει την ανεξέλεγκτη διάθεση των λυμάτων στην φύση».

Το μέτρο θα χαρακτηριστεί από την κυβέρνηση ως «προσωρινή λύση», έως ότου υλοποιηθεί το Κέντρο Επεξεργασίας Βιομηχανικών Αποβλήτων του Ασωπού, το οποίο θα έπρεπε ήδη να υπάρχει. 

Τώρα σχεδιάζεται η ένταξη του έργου, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στο νέο κοινοτικό πακέτο, με ορίζοντα υλοποίησης το 2020. Σημειώνεται ότι απορρίφθηκε σχέδιο για δημιουργία κοινής μονάδας στον Ασωπό με έξοδα των βιομηχανιών που ευθύνονται για το πρόβλημα.


Του Κασσιανού Τζέλη

http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=316514&catID=5

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ

Οι Ταναγραίες κόρες (Tanagra figurine)

ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ Η ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΑΒΕΛΑ ΤΟΥ ΕΡΜΗ ΣΧΗΜΑΤΑΡΙΟΥ

Δρομολόγια τοπικής συγκοινωνίας